20 Nisan 2007 Cuma

Hafizanizin gucunu olcun! / test

Arziye, Saziye ve Raziye uc kiz kardestir. Ucu de birbirinden unutkandir. Arziye bir gun evlenir ve kardesleri evine ilk kez gelir. Arziye not eder; kahve ikram edeceksin, yemek ikram edeceksin, cay, meyve… ikram edeceksin. En sonuna da sunu yazar; her ikramdan sonra uzerini cizeceksin. Kahve ikram eder Arziye kardeslerine ama uzerini cizmez. Unuttugu icin tekrar tekrar kahve ikram eder. Raziye ve Saziye de unuttugundan icerler. Aksam olunca kalkarlar. Saziye ve Raziye yolda konusurlar; Arziye bir kahve bile ikram etmedi. Arziye de esine der ki; Evime geldiler bir kahve bile icmeden gittiler.

Unutkanliginiz bu duzeyde olmadigi taktirde "Hatirlayacagim, hatirliyorum…" demelisiniz. Bilgisayar beynimizden ornek alinarak yapilmistir. Bilgisayara bir komut verdiginiz zaman mutlaka yapar. Bir seyi hatirlamak istediginizde "Bu bilgiyi bana getir…" dediginizde o bilgi size mutlaka gelir. Aksi halde "Unuttum, hatirlayamiyorum…" derseniz o bilgi asla gelmez.

Demans baslangici varsa
Yogun stres, zihinsel yorgunluk gibi faktorler unutkanliga neden olabilir. Isimleri, telefon numaralarini, esyalarimizin yerini, soz verdigimiz halde arkadasimizi aramayi, alisverise cikarken alacaklarimizi unuttugumuzda "bugunlerde cok unutkan oldum" deriz. Bu durum bazen sorulan sorulari tekrarlama, yollari, mekanlari karistirma, iste verimliligin dusmesi, cevreye ve hobilere ilgide azalma ile de kendini gosterebilir. Oysa gunluk yasami cok etkilemedigini dusundugumuz unutkanliklar, ileri yaslarda goruldugunde halk arasinda "bunama" olarak bilinen "demans" adli hastaligin habercisi olabilir.

Asagidaki sorulari cevaplayarak hafizanizin gucunuzu olcun
Bu testin sonuclari doktor muayenesi ve degerlendirmesi yerine gecmez. Klinik degerlendirme icin doktorunuza basvurunuz.

Sorular
1. Evde surekli bir seyler ariyorum.
2. Daha once geldigim bir yeri bulamiyorum.
3. Yaptigimi sandigim bir isi gercekten yapip yapmadigimi kontrol ediyorum.
4. Disari cikarken yanima almam gerekenleri unutuyorum.
5. Bir onceki gun yapmam istenen bir isi unutuyorum.
6. Ara sira gorustugum arkadaslarimi ve akrabalarimi tanimakta gucluk cekiyorum.
7. Okumakta oldugum yazida anlatilan hik�yenin ne oldugunu karistiriyorum.
8. Iletmem gereken onemli mesajlari unutuyorum.
9. Kendimle ilgili onemli detaylari, ornegin dogum tarihimi ya da yasadigim semtin adini unutuyorum.
10. Bana anlatilan bir hik�yenin ayrintilarini karistiriyorum.
11. Esyalarin durduklari yeri unutuyorum veya onlari tamamen yanlis yerde ariyorum.
12. Daha onceden bildigim bir otoyolda ya da binada yonumu kaybediyorum.
13. Her zaman yaptigim isleri iki kez yapiyorum. Ornegin cayi iki kez demliyorum ya da sacimi ust uste iki kez yikiyorum.
14. Az once soyledigim seyi unutup bir kez daha soyluyorum ya da ayni soruyu ust uste iki kez soruyorum.
Cevaplar
a) Asla ya da hemen hemen hic (Yilda bir kez ve daha az)
b) Zaman zaman (Ayda birkac kez)
c) Sik sik (Haftada birkac kez)
d) Cok sik (Her gun)



Degerlendirme
a sikki cogunluktaysa (Hafizaniz mukemmel)

b sikki cogunluktaysa (Hafizaniz kuvvetli ancak onu kuvvetlendirmek icin yazilmis kitaplardan ve oyunlardan yararlanabilirsiniz.)

c ve d sikki cogunluktaysa (Hafizaniz cok zayif. Hafizanizdaki bosluklar hayatinizi cehenneme ceviriyor olmali. Unutkanliginizin gercek)






(Milli Gazete)

Hiç yorum yok: