28 Nisan 2007 Cumartesi

Onemli 1 SORUN! Dikkat Eksikligi ve Ogrenme Bozuklugu

[COLOR="DarkRed"]Dikkat eksikligi ve ogrenme bozuklugu konularina girmeden once cocugun gelisim evrelerini gozden gecirmekte fayda var.
• Fiziksel saglik ve motor gelisim
• Sosyal ve duygusal buyume
• Ogrenme konularindaki yaklasimlar
• Dil gelisimi
• Bilis (dusunme becerileri) ve genel bilgiler Bazi cocuklarin gelisim evreleri normal seyrinde gitmez, bunlarin nedenlerine bakmamiz gerekir.
• Ailede rastlanan yavas gelisim kaliplari. Ailede ergenlik gecikmesi vakalari
• Cocugun gelisim saatini kacinilmazlikla geri alan erken dogum
• Yasamin ilk aylarinda yasanan fiziksel ve duygusal sorunlar
• Astim ya da bobrek hastaligi gibi kronik rahatsizliklar
• Gelisim acisindan olgunlasmamis cocuklar
• Sosyal gelisimin gecikmesi iletisim guclugu cekilmesi
• Olgunlasmamis beden hareketleri kaymak, sicramak gibi buyuk kas hareketlerini denetleyememek. Kalem tutmak, tebesir kullanmak gibi kucuk kas hareketlerindeki yetersizlik
• Belirli faaliyetlerde gereksiz olan uzuvlarin kullanilmasi
• Dil gelisiminin gecikmesi
• Dikkat suresinin cok kisa olmasi ozellikle grup icinde dikkatin dagilmasi
• Goz ve el koordinasyonundaki gucluk
• Ev odevlerini yapmada isteksizlik ve gucluk
• Kronolojik yas problemi,kis ve yaz aylarinda dogan cocuklarin farkli basari durumlari Dikkat Eksikligi Neden Olur?
Her yil daha cok cocuga dikkat eksikligi teshisi konmaktadir.Sorunlari ogrenme bozuklugu kategorisine konacak kadar siddetlidir. Bu cocuklarin bazilarinda kontrol disi asiri hareket ve saldirganlik gorulmektedir. Dogum oncesinde maruz kalinan toksinler, ilaclar onemli dikkat eksikligine yol acar. Genellikle 3 yas civarinda farkedilmeye baslar. Problemin olasi nedeni, soz konusu beyin alanlari arasindaki baglantilari guclendiren belli kimyasal maddelerin yetersizligidir. Boyle cocuklarin cogu parlak zekali ve yaraticidirlar. Bunlarin 1/3’u ergenlik caginda kayda deger duzelme gosterir.Boyle durumlarda yapilacak en onemli is uzmanla isbirligi yapmaktir. Ayrica ev ve okul ortaminda fazla otoriter ya da hosgorulu olmak sorunu daha da fazlalastirir. Bu konuda dikkat edilmesi gerekli olan noktalar sunlardir: • Davranissal olgunluk konusunda siki fakat makul kurallar gelistirmek
• Yetiskinlerin cocuklarla konusmaya, kurallari aciklamaya ve onlari sabirla dinlemeye zaman ayirmasi.
• Kisisel duzen,sabir ve problem cozme konularinda model olusturmak
• Cocuklarin ozdenetim ve basariya yonelik cabalarini desteklemek
• Kotu davranislari degil iyi davranislari ilgi ile odullendirmek
• Cocuklara icten ilgi gostererek sevildiklerini hissettirmek
• Disiplin icin fiziksel yontemlere degil, sozcuklere basvurmak
• Basari konusunda gercekci hedefleri secmelerine yardimci olmak Cocuklar kendi istekleri ile basarisiz olmazlar, bu sebepleri iyice gozden gecirmek gerekir.Cocuklar ogrenme konularinda dogal bir motivasyona sahiptirler.Dogal olarak en iyi ogrendikleri sey onlar icin bir anlam tasimaktadir.Ozellikle okula baslama yasinin uzerinde cok iyi durulmasi gerekmektedir. Bir sinifta ayri yas grubundan ogrenciler oldugu zaman ogrenme ile ilgili olarak daha cok problem ortaya cikmaktadir. Ozellikle 1 yas erken baslayan cocuk el kaslarinin calismasi ile ilgili problem yasayabilir. Bu da motivasyonu dusurdugu gibi ogrenme hizini da ketler.Sinif ogretmeni de ayni sekilde farkli problemlerle ugrasmak durumundadir. Ogretmenlerde Basariyi Artiran Etmenler
• Cocuktan olumlu bir beklenti icinde olmak
• Odev ve calismalarin sik denetimi
• Net ifade kullanmak
• Esnek olabilmek
• Adil olmak
• Varligini her an hissettirebilmek
• Sicak iliskiler icinde olmak
• Ogrencilerin sorunlarina yanit bulmaya calismak
• Derste ne olup biteceginin onceden bilinmesi
• Sabirli ve kesin kararli olmak
• Bir davranis sorunu ciktiginda cozum yontemlerini bilmek
• Farkli ogrencileri dislamamak
• Farkli ogrenciler ile calismaya istekli olmak
• Uzman kisilerle isbirligine acik ve istekli olmak
• Kendine guven ve isini severek yapmak Ezber Gerekirse
• Hatirlatici resim ve semalar kullanmak anlamli kisaltmalar uretebilmek
• Ezberlenecek metni parcalara bolup oyunlastirmak Ogretirken
• Konunun ana bolumlerini mutlaka cikartin
• Ders suresince kisa gevseme aralari koyun
• Dramatizasyonlardan yararlanin
• Yonerge okumayi ogretin
• Sozle tarif etmek yerine hareketlerle gosterin
• Dersten ne anladiklarini belirleyin
• Ders bitimine bir gozden gecirme zamani ayirin
• Ders notlarini tekrar tekrar gozden gecirmelerini saglayin
[/color]

Hiç yorum yok: