27 Nisan 2007 Cuma

Cocuk yogasi hakkinda her sey...

Cocuklar da en az yetiskinler kadar stres altinda. Onlar da huzuru yogada buluyor!

Gunumuzde is ve sehir yasaminin gerginligi altinda bogulan yetiskinler huzuru yogada buluyor.


Peki ya cocuklar? Onlar da en az yetiskinler kadar stres altinda. Apartmanlarda yetisen, kendilerine oyun alani bulamayan, kucuk yaslardan itibaren ders ve sinav stresiyle bogusan, erken yaslarda rekabetle tanisan ve yalnizlasan cocuklar da artik tum bu gerginliklerden yoga sayesinde kurtuluyor.

Giderek daha cok aile tarafindan ilgi goren cocuk yogasini isin uzmani, YogaMini Projesi'nin kurucusu Beste Dolanay'la konustuk.

Ne zamandir yoga yapiyorsunuz?
7 yildir yoga yapiyorum. 2004 yilinda Swami Vivekananda Yoga Terapi Universitesi'nden (sVyasa) Yoga Egitmenlik Sertifikasi aldim ve profesyonel olarak yoga dersleri vermeye basladim.

Yoga yapmaya nasil basladiniz?
Istanbul'da calisirken stresimi azaltip biraz rahatlamak ve bedensel sagligimi korumak amaciyla basladim. Bunun icin nefes tekniklerini ogrendim. Ama sonra yogada cok daha fazlasini buldum: Kendimi!

YogaMini'den bahsedebilir misiniz? Bu proje nasil dogdu?
2000-2002'de is hayatim suresince cesitli gonulluluk projelerinde, ozellikle ilkokul cagindaki cocuklarla calistim. 2003 yilinda kizim dogdu.

O siralarda yegenime yoga yaptiriyordum ve bundan cok zevk aldigimi gordum. Yoganin yararlarini cocuklarla da paylasmak istedim ve bu amacla yaptigim arastirmalar sonucunda cocuk yogasiyla ilgili calismalari derledim.

2004 yilinda da 5-12 yas icin uygulanabilecek yOgaMini Projesini olusturdum. Turkiye'nin ilk ve tek cocuk yogasi websitesini kurdum.


Bu projeyle yogayi cocuklara okullarda, cocuk gelisim merkezlerinde ve cocuk kuluplerinde dogru ve sistematik bir sekilde tanitmayi ve sevdirmeyi hedefliyorum.

Yoganin cocuklara ne gibi faydalari var?
Yoga, cocuklara erken yasta baslandigi ve duzenli bir sekilde yaptirtildigi taktirde bircok sey ogretiyor. Daha sakin olmayi, ahengi, huzuru, kendilerini taniyip guvenmelerini saglamayi ogretiyor.

Cesitli zihinsel ve fiziksel rahatsizliklara onleyici bir faktor olusturuyor. Sorunlarina bile baska bir aciyla bakmayi ogretebiliyor yoga. Ayrica, cocuk yogasinin en onemli ozelligi cok eglenceli olmasi.

Cocuklar, icinde hayvan taklitleri yapilan, hikayeler anlatilan, oyunlar oynanip sarkilar soylenen, arkadaslariyla ortak bir seyler paylasarak sadece kosulsuz sevgi ve anlayis gordukleri bir yoga dersine neden gelmesinler?

Cocuk yogasinin yetiskin yogasindan farki ne?
Cok daha eglenceli! Muzik, hikayeler, oyunlarla dolu bir macera. Hayal guclerini calistirmalarina yardimci olarak cabuk sikilmamalarini saglamak gerekiyor.

Hareketler arasinda gecisler ve bir pozisyonda durma suresi buyuk yogasina gore daha hizli. Her turlu surprize acik olmak gerek cocuklarla... Yani yetiskin yogasi gibi kesin cizgiler yok cocuklarla yoga yaparken.

3 yasindan itibaren her yas grubuna cocuk yogasi dersleri veriyoruz. 6-7 yas, bedensel ve zihinsel olarak idealdir.

Ancak yine de yogaya ne kadar erken baslanir ve bir farkindalik yaratilirsa onlar icin o kadar iyi olur.

Yoga Mini'ye gelen aileler en cok hangi nedenle cocuklarina yoga uygulatiyor?
Aileler konsantrasyon, dikkat bozuklugu ve hiperaktivite gibi sorunlari cozmek icin ya da bedensel esneklik ve denge saglamak icin cocuklarina yoga yaptiriyorlar.

Yoga'nin ogrenmeye katkisi nedir?
Aslinda bircok faydasi var. Yoga sayesinde cocugun konsantrasyonu ve dikkatini toplamasi saglaniyor.

Bu da ogrenme becerilerini gelistirmesine yardimci oluyor. Ayrica, daha kolay ogrenme ve yeni sekillerde ogrenme yollari icin olumlu dusunce ve motivasyonu kazanmak acisindan faydali.

Gunumuzde cocuklarda hiperaktivite cok yaygin. Bunun tedavisinde yoga uygulaniyor mu? Faydasi var mi?

Evet, faydasi var. Hemen olmasa da bir sure sonra konsantrasyon ve dikkat saglamalarina yardimci oluyor.

Hiperaktif cocuklar bile oyunla, sarkilarla yerlerinde daha uzun bir sure oturmaya alisabiliyorlar!

Cocuklar ne siklikta yoga yapmali?
Baslangic icin haftada 1 ya da 2 kez yeterli. Yas grubuna bagli olarak 20-25 dakikadan baslayarak, sonra sure uzatilarak uygulanabilir. Bir sure sonra her an ve her yerde hareketleri aniden yapmaya baslayabiliyorlar zaten!

Yoga nerelerde yapilmali? Evde de yoga yapilabilir mi?
Ozellikle kucuk cocuklar icin en uygun yer okullar ve cocuk kulupleri. Okulda, ders oncesi konsantrasyon ve enerjilerini dogru yone kanalize etmeleri acisindan cok yararli oluyor.

Eger kendi evlerinde yapacaklarsa mutlaka ebeveynleriyle birlikte yapmalilar. En onemlisi, cocuklariyla kaliteli zaman gecirmek, hicbir hareket veya durus icin onlari zorlamamak, birlikte eglenceli bir yolculuga cikmak...


Kaynak: Diyet Dergisi

Hiç yorum yok: