7 Ağustos 2009 Cuma

Üniversite harçları kaldırılmalı mı?

Üniversite öğrencilerinin eğitime katkı payı adı altında ödedikleri harç ücretleri yapılan fahiş zammın ardından bir kez daha gündemde. Devlet üniversitelerini kazanan öğrenciler, son ( hitam, geri, bitim ) zamlarla beraber bölümüne bağlı olarak  yıllık 71 ila 591 TL arasında harç ücreti ödüyor. İkinci öğretimlerde ise rakamlar yine bölümlere bağlı olarak yıllık 5276 TL’ye kadar ( miktarda, dek, derece ) ulaşabiliyor. Maddi olanakları yeterli olmayan öğrencilerin harç ücretlerini devlet öğrenim kredisi vererek karşılıyor ancak öğrenciler kullandıkları öğrenim kredisini de işe girdikten sonra taksitler halinde geri ödemek zorunda.

Üniversitelerin aldığı harç ücreti eğitimde fırsat eşitliği ilkesine aykırı olarak değerlendirilebilir mi? Üniversite harçları tamamen kaldırılmalı mı? Konuya ilişkin farklı yaklaşımlar şöyle..


GÜLİN YILDIRIMKAYA
 


Nur Serter TBMM Milli Eğitim Kom. Üyesi İÜ eski Rektör Yardımcısı

Devlet üniversitelerinde eğitim parasız olmalı


Bizdeki üniversite harçları zaten eğitim maliyetini karşılayan bir yapıda değil. Bu ücretler düşükken bile öğrenciler ödemekte zorluk çekiyordu. Son zamlarla eğitim hakkını engelleyecek kadar yüksek meblağlara ulaştı. Bu durum, vakıf üniversitelerine de öğrenci transferi anlamına geliyor. Çünkü neredeyse onlara denk düşen ve hatta ikinci öğretimlerde vakıf üniversitelerini bile aşan katkı payı talepleri var.

Ben öteden beri devlet üniversitelerinde eğitimin parasız olması gerektiğini savunuyorum. AB ülkelerinin pek çoğunda hiç katkı payı alınmaz. Türkiye gibi gelir düzeyi düşük bir ülkede fahiş harç paraları istemek yanlış. Talep eden öğrencilere öğrenim kredisi parası veriliyor ama işe girdiğinde geri ( aptal, geçmiş, art ) ödemek zorunda. Gençlerdeki işsizlik oranı yüksek, iş bulsalar dahi ( bile, de, da ) düşük ücretle istihdam ediliyorlar. Bu koşullarda öğrenim kredisi de mazaret olamaz.

Prof. Dr. Bilgehan Ögel ODTÜ Rektör Danışmanı

Yüksek miktarda zam eğitimde fırsat eşitliğine aykırı


İkinci öğretimde yapılan zamlar çok yüksek. Yüzde 500'lük zam çok fazla. Öğrencinin puanı tutmuş, tercih etmek istediği okulu gezmiş ve ikinci öğretimde karar kılmış. Tam bu aşamada yapılan zam açıklaması çok kötü oldu, büyük bir kaosa neden olacaktır. 6 ay önce bu açıklama yapılmış olsaydı öğrenciler de aileler de kendisini ona göre ayarlayabilirdi. Çok yüksek bir zam oranının olması eğitimde fırsat eşitliğine de ( dahi, bile ) aykırıdır.

Prof.Dr. Atilla ERİŞ YÖK Üyesi

Kurslara para var da harçlara gelince yok mu?

Üniversitedeki harçlar konusunda devletin üstüne yüklenmek bence çok yanlış. Örgün öğretim harçları göz önüne alındığında, harçların yüksek olduğunu söylemek insafsızlık. Vakıf standardındaki eğitim kalitesine ulaşabilmek için öğrencilerin de aldıkları eğitime bir katkısı olmalı. Öğrenciler kurslara dünyanın parasını yatırıyorlar, okulları kazanıyorlar ama konu harçlara gelince son derece kısıtlı davranıyorlar. Benim idealim, ihtiyacı olan öğrencilere burs verilerek bu öğrencilerin harçlarının karşılanması, ihtiyacı olmayanların da bu parayı kendilerinin karşılayacağı bir sistem oturtmaktır. Buna nasıl karar verilecek? Ailesinin maddi durumuna bakılır ve yaşam koşulları uygun olan öder, olmayan ödemez ama bu öğrencinin de mağduriyeti gerçekten giderilmelidir. Bir de harçlar okuldan okula, alandan alana değişiklik gösteriyor, buna karar veren de Bakanlar Kurulu’dur.

Prof.Dr. Ünal YARIMAĞAN ÖSYM Başkanı

Harç miktarları yüksek değil

Dünyadaki trendler belli. Yüksek öğrenim artık kitlelere yayıldığı içim kamu ( umum, amme, halk ) kaynakları, yüksek öğretimi finanse ( akçalanmış ) etmede yeterli ( kifayetli, ehliyetli, yerinde ) olamıyor. Katkı paylarıyla bunu desteklemeye çalışıyorlar. Özellikle ödeme gücü olan insanların eğitime bir miktar katkıda bulunmaları doğal. Okuldan okula değişiklik gösteren harç miktarları ise yabancı dilde eğitim yapan/ yapmayan diye belirleniyor ve yabancı dilde eğitim veren okulların harçları yükske tutuluyır ama bana göre bu bir gerekçe değil. Bir bütünlük sağlanmalı. Ödeme gücü olmayanlar için burs mekanizması çalıştırılmalı ama ödeme gücü olanlar için de katkı payları bir miktar artırılmalı. Genel olarak harç miktarlarının çok yüksek olmadığını ve öğrencilerin büyük bir kısmının bu harçları  ödeyebilecek imkanı olduğunu düşünüyorum.

Hiç yorum yok: