29 Temmuz 2009 Çarşamba

Almanya'daki mevsim değişimi esnafı vurdu

almanyadaki-mevsim-deiimi-esnaf-vurdu.jpg

Almanya'da küresel krizle başlayan ekonomik durgunluk ve iklim değişikliğiyle izin mevsiminin de başlaması, Hamburg kentindeki Türk esnafları büyük ölçüde olumsuz yönde etkiledi.

''Maru GmbH Toptan Gıda ve İçecek'' adlı şirketin sahibi olan ( vaki, kâin, hasıl ) Yılmaz Ulusal, 4 yıldan bu yana toptancılıkla uğraştığını belirterek, ''Çoğunlukla büyük Alman firmalarına toptan mal ( emtia, orospu, finans ) veriyoruz. Ekonomik krizin varlığını ilk olarak 1 Ocak 2009 tarihinde hissetmeye başladım. Ondan önceki zamana kadar krizi sadece duyuyordum ve bana hikaye gibi geliyordu. Ancak, krizin derin olduğunu bu tarihten sonra anladım. Alman firmalar siparişlerini durdurmaya başladılar. Alman ekonomisinde yeni bir değişim gerekiyor'' şeklinde konuştu.

Orient Bistro-Cafe sahibi Mehmet Taş da yaklaşık 30 yıldan bu yana ticaret ile uğraştığını ifade ederek, şu görüşlerini dile getirdi:

''Lokantam 1980'li yıllarda çok iyi işliyordu. Şu an hala baklava ve Maraş dondurması yapan tek yer benim iş yerim. Tatil sezonu, ekonomik kriz, havaların hep soğuk olması bizleri olumsuz etkiledi. Ekonomik krizden en çok etkilenen Türk esnafı oldu. Ürünlerin alış fiyatları arttı. Bu artış elbette bizim satış fiyatlarımızı da etkiledi.''.

Algan Kuaför adlı salonun sahibi olan kuaför Bedia Algan ise ekonomik krizin kuaförleri de olumsuz yönde etkilediğini belirterek, ''Devamlı müşterilerim var. Buna rağmen eskisi kadar kazanç yapamıyoruz. Dükkan fiyatlarının ve işçi giderlerinin yükselmesi bizleri olumsuz etkiledi. Çoğu kuaför dükkanları son yıllarda kapanmaya başladı. Avro geldikten sonra hayatımız bundan olumsuz etkilendi. Eskiden 50 marka alış veriş çantalarımızı doldururduk, şimdi bunu yapamıyoruz'' şeklinde konuştu.

Alara adlı restoranda garsonluk yapan Engin Karalı da, ''Ekonomik kriz, sürekli yağan yağmurlar ve tatil sezonu işlerimizi olumsuz etkiledi. Havalar sıcak olunca müşteriler dışarda saatlerce oturmaktalar. Kriz etkisini en çok yazın hissettiriyor'' şeklinde görüş belirtti.

''Don & durma Cafe''nin sahibi Murat Zerik, 4 ay önce dondurma dükkanı açtığını ifade ederek, ''Dondurmaları kendim yapıyorum. Havaların soğuk geçmesi elbette işlerimizi olumsuz ( aksi, zararlı, negatif ) etkiliyor. Bir an önce havaların iyi olmasını diliyorum. Kriz herkesi çok etkiledi'' dedi.

Taksi şoförlüğü yapan Yalçın Kazanç, 6 yıl boyunca taksici olarak kendi iş yerine ( alegori, adına, namına ) sahip olduğunu ancak ekonomik kriz nedeniyle 1 yıldan bu yana sadece taksici olarak çalıştığını belirterek, ''Hamburg'da hava alanına giden yeni bir metro yapıldı. Ekonomik krize bir de bu eklenince işlerimizi olumsuz etkilemeye başladı. Eskiden müşterilerden daha çok bahşiş alırdık. İşlerimiz yaz sezonunda zaten çok kötü. Enflasyon çok yükseldi. Benzin fiyatlarını kazancımız kurtarmıyor. Kuyruklarda yaz ve kış saatlerce beklemek zorundayız'' diye konuştu.

Bonito Cafe'nin sahibi Mustafa Özgüden ise, ''Ben şikayet etmek istemiyorum, 21 yıldan bu yana ticaret ile uğraşıyorum. Herkeste yeteri kadar para olduğuna inanıyorum. Disiplinli çalışıldığı sürece ekonomik krizin üstesinden gelinebilinir. Ekonomik kriz beni fazla etkilemedi'' şeklinde görüş belirtti.

AA

Hiç yorum yok: